Filip Sterving – eller “VR-pedagogen” som han kallas sociala medier – har nått stora framsteg med sitt användande av VR-teknik i skolan. På resursskolan där han arbetar ser han att närvaron bland skolfrånvarande elever har ökat. Han ser också att relationerna mellan barnen i gruppen – såväl som till honom som lärare – förbättras avsevärt.

Filip jobbar på en resursenhet på Pålstorpsskolan i Höganäs kommun. Dit kommer bland annat elever med NPF, varav många har en historik av problematisk skolfrånvaro. I sitt arbete med eleverna är Filip alltid på tå för att hitta lösningar och metoder som leder till högre närvaro, fungerande inlärning och goda relationer. Upptäckten av VR-teknik som en del av lösningen kom till honom under ett studiebesök.

–  Jag hade en elevgrupp som nästan kändes otroligt svår att få ihop. Eleverna triggade varandra och interaktionen var obefintlig. Jag bestämde att vi skulle göra något utanför skolan för att få ihop gruppen och då blev det att vi hamnade på VR studion i Helsingborg. Vi körde ett VR-spel ihop och efteråt hade något hänt i gruppen! De interagerade med varandra, skrattade och möttes, berättar Filip.

Han är en engagerad eldsjäl

Direkt efter studiebesöket insåg han att han ville experimentera mer med VR-teknik i sin undervisning. Då han är lite av en pionjär inom det här området, så fick han börja från ruta ett.

–  Jag har lagt ner många timmar på min fritid för att lära mig och bygga upp världar som passar in i min undervisning.

– Det fanns inte utrymme i skolans budget att köpa in VR-glasögon. Då sökte jag om bidrag från kommunens innovationsfond och köpte även två par egna glasögon, berättar Filip.

Filip är rätt person på rätt plats. Han brinner för sin elevgrupp och är villig att hela tiden göra det lilla extra för var och en. Hans stora engagemang för elever som har det svårt i skolan kommer från hans egna erfarenheter av skolfrånvaro på gymnasiet. Han vet på djupet vad det innebär att inte längre kunna gå till skolan och hur det får en att må.

Nu finns en tilltro till VR i skolan

Filips lät sig inte nedslås av att det inte fanns pengar i skolans budget för hans innovation. Inte heller av att han kunde ana en viss skeptisk ton hos några av sina kollegor. Han var övertygad om att han var något spännande på spåret. Han satte VR-glasögon på vissa av eleverna och effekten av det arbetet kom ganska fort. Viljan att gå till skolan ökade för flera elever.

– En elev med mycket skolfrånvaro byggde jag upp en Harry Potter-värld till och han ville till slut inte gå hem. Han var så inne i det, berättar Filip.

”Spelar de inte tillräckligt hemma?” är en av många negativa frågor Filip ofta fått motta. Han vill tydligt förmedla att detta handlar inte om att spela – utan om skolarbete. Allt han bygger upp med VR har en pedagogisk baktanke. Precis som hans Harry Potter-värld hade:

– I världen kunde eleven utföra olika matematiska uppdrag som han inte vågat göra i en vanlig klassrumsmiljö. Han kunde också prata engelska högt, vilket aldrig hade hänt. Då kunde vi ju även bocka av kunskapsmål som inte uppnåtts tidigare, säger han.

VR ska inte ta över skolarbetet – snarare fasas ut

Meningen med VR-tekniken är inte att det ska ersätta det vanliga skolarbetet. Inte heller att det ska pågå på lång sikt och bli permanent.

– Nej, jag använder det i första hand för att etablera en kontakt och möta dem där de befinner sig. För att väcka positiva känslor kopplat till skolan. En roligare väg tillbaka till skolan.

– Vi kanske deltar i lektioner först via VR-glasögon och på sikt så vågar de sig in klassrummet. Vi kanske besöker ett virtuellt Zoo och så plötsligt vågar de följa med på utflykten till Tropikariet, säger han.

Filips nytänkande arbetssätt har fått uppmärksamhet och spridning både inom kommunen och i nationell media. Via hans instagram-konto ”VR pedagogen” får han dagligen frågor och hejarop från sina följare. Många föräldrar uttrycker sin önskan om han ska sprida sitt arbetssätt till just deras kommun.

– Jag skulle väldigt gärna hjälpa alla, men det går ju inte tyvärr. Om andra lärare vill veta mer eller att jag delar med mig av lite av det jag byggt, så är det bara att de kontaktar mig, säger han.

Text: Nina Norén Foto: Privata