På nybyggda Fyllingeskolan i Halmstad finns en särskild matsal för den som behöver en lugn miljö och ett mindre sammanhang. Precis det som många barn med NPF efterfrågar.
– Det som är bra för elever med NPF är bra för alla, säger skolans rektor Gunilla Lindqvist.
Den fysiska skolmiljön upplevs som ett stort problem för många barn med NPF, det visar bland annat Attentions årliga skolenkät. Enligt den senaste enkäten upplever hälften av eleverna att matsituationen är svår.
Fyllingeskolan öppnade dörrarna för sina första elever höstterminen 2023, och kan ta emot 300 elever från förskoleklass till årskurs tre. Här har man en lösning med tre olika matsalar för att kunna möta olika behov.
Begränsat med intryck
Den minsta matsalen är den som är mest NPF-anpassad. Den har knappt 20 sittplatser, dovt bruna väggar, små bord och avskärmningar. Begränsat med fönster, ljudabsorbenter och punktbelysning bidrar till den lugna känslan. Skolan har fasta platser på lunchen och det här är ett rum som används av barn som behöver ett mindre sammanhang och begränsat med sinnesintryck för att kunna komma ner i varv och äta.
Förutom den lilla matsalen finns det ytterligare två lite större lunchrum, det största med drygt 60 sittplatser. I de större rummen med mer öppna ytor kan ljudet lätt bli högt, vilket kan vara besvärligt för alla men ofta extra försvårande för barn med NPF. På Fyllingeskolan har man hanterat det genom att i alla rum ha dämpande bordsskivor och ljudabsorbenter.
– Ljudabsorbenter är ofta hängande i tak eller på väggarna men det stör blicken så vi har det under alla stolsitsar. På det sättet blir det inte så bullrigt för ögonen, säger Gunilla Lindqvist.
Starka lampor kan vara ett annat bekymmer när det gäller synintryck, så där har matsalen olika typer av punktbelysning och lampor som går att dimra.
Elevernas egen restaurang
Inredningen i de större matsalarna är gjorda för att skapa en restaurangkänsla, med lugna färger, växter och ett väggfast konstverk med geometriska figurer i pastellfärger.
– Det vi vuxna uppskattar när vi kommer till en restaurang, det gör även barn. Vi har strävat efter att matsalen ska vara en härlig miljö och vackert för ögat, säger Gunilla Lindqvist.
Att Fyllingeskolan är nybyggd ger den extra bra förutsättningar att ha en miljö som är funktionell även för barn med NPF. Moderna byggmaterial är valda för att motverka buller, upphandlare och arkitekter tänker på vad som är bra för alla. Gunilla Lindqvist skickar med saker att tänka på när man bygger nytt eller renoverar en gammal skolmatsal:
– Våga tänka olika, alla mår inte bra av samma. Erbjud olika typer av sittplatser och miljöer och sammanhang.
Text: Elin West
Vill du veta mer om fysisk lärmiljö och NPF? Läs Attentions fördjupningsmaterial för skolpersonal, bland annat om matsalar.
Inredarens tips för NPF-vänliga matsalar:
- Skapa rum i rummet med hjälp av avskärmning, möblering och belysning Det minskar visuella intryck och sänker ljudnivån.
- Ha en varm belysning med flera ljuskällor och lampor som går att dimra.
- Inred med dova färger som går i jordnära toner, till exempel grönt och brunt. Det bidrar till en lugnande atmosfär.
- Reducera ljud så mycket det går, genom till exempel absorbenter och tyger. Glöm inte möbeltassar på alla stolar.
- Källa: Lou Thorén, inredare på AJ Produkter med inriktning på skolmiljöer