Företaget Stendahls Bil har de senaste veckorna omedvetet skapat en viral succé med sin tillgänglighetsguide. Innan ens hela guiden var komplett på företagets webbsida så började den spridas och delas hejvilt. ”Fullständigt golvad av deras initiativ!” och ”Jag blir alldeles tårögd” är några av de glada hejaropen vi kan läsa i sociala medier. Tidningen Attention träffade marknadschefen Dan Stendahl som är initiativtagaren bakom den här satsningen för att höra mer om guiden och drivkraften bakom den.

Dan Stendahl verkar nästan lite förlägen över magnituden av uppmärksamhet deras tillgänglighetsguide har fått de senaste veckorna. Intervjuerna med media avlöser varandra och de positiva reaktionerna från omgivningen bara fortsätter hagla in.

– Jag hade inte förväntat mig den här uppståndelsen. Jag förstod nog att det skulle vara uppskattat i funkissammanhang på Facebook, men inte att det skulle bli så många frågor från så olika håll. Det är verkligen kul, säger han. 

Hjärtat är med i satsningen

Fröet till tillgänglighetsguiden såddes i Dans privatliv. Hans son har autism och älskar att följa med pappa till jobbet. För att bättre kunna förbereda sonen inför besöken i bilhallarna så började Dan utveckla ett eget visuellt stöd. Materialet som han satt med på kvällarna bestod både av bilder och ett aktivitetsschema. I takt med att materialet växte, så började han fundera på om detta skulle kunna komma till gagn för fler? Kanske kunde det vara hjälpsamt för några av Stendahls kunder? Han kontaktade kunniga personer i sin närhet för att få lite feedback på materialet.

– Jag skickade det till en logoped och en arbetsterapeut jag känner. De frågade om de i sin tur fick sprida det till sina kollegor och jag tyckte ju bara det var jättebra. Ganska direkt så såg jag i sociala medier att jag hade taggats och insåg att spridningen redan var i gång. Då fick jag lite bråttom och fick lansera det fort på webben, säger Dan.

Guidens olika delar

Tillgänglighetsguidens viktigaste syfte är att ge familjer och kunder med funktionsnedsättningar en möjlighet att förbereda sig inför besöket i bilhallen eller verkstaden. Inledningsvis tas de praktiska detaljerna upp, såsom parkering, toaletter, wifi och möjlighet till lugnare loungemiljöer. I nästa steg kan man ladda ner det visuella bildstödet som består av planeringsschema, pratkartor och aktivitetsscheman. Under rubriken ”Vad kan du förvänta dig hos oss” beskrivs bl. a den sensoriska miljön i detalj.

– Det är bra att identifiera överraskningsmomenten. Det är ju ganska lugnt i en bilhall, men vi har portar som ganska plötsligt kan åka upp och in kör en bil. Det kan ju vara bra att vara förberedd på. Kan ju också vara bra att prata lite om hur en bilhall eller bilverkstad luktar. Det är ju en typ av lukt man kanske inte möter så ofta, vi har ju bilar inomhus, säger Dan.

Den sista delen i tillgänglighetsguiden består filmer från bilhallarna som beskriver hur miljön ser ut rent visuellt.

De anställdas reaktioner

Då guiden fick snabbare spridning än som egentligen var tänkt, så har Dan fått improvisera lite när det kommer till implementering bland personalen.

– Dagen efter den kom ut, så gjorde jag en dragning på ett verkstadsmöte för att höra hur deras känsla var. Det var så skönt för de sa ”vi gör ju anpassningar varje dag för kunder” De visade tydligt att de inte såg problemet. Det var just det jag ville att de skulle känna. Inte att de skulle bli obekväma, säger Dan.   

Han lade också upp filmer och information på intranätet. Dan berättar att han aldrig hade gjort den här satsningen om han inte hade tillit till de drygt 90 anställda.

– Vi har alltid haft en hög kundnöjdhet, så jag vet att de är fantastiska när det kommer till bemötande och förmåga att möta olika typer av kunder, säger han.

Fler företag borde göra detsamma

Dans förhoppning med guiden är den ska förenkla människors liv.

– Jag ser en möjlighet att välkomna fler kunder hit. Jag känner idag många funkisfamiljer som är köpstarka som hindras i sin vardag på olika sätt. Det blir ofta för jobbigt och krångligt. Oavsett om det handlar om att köpa en bil, gå på bio eller köpa kläder, säger Dan.

Det stora intresset för guiden gläder honom jättemycket och han hoppas att fler företag hänger på.

– Om fler företag gjorde detsamma, så innebär ju det att jag och många andra skulle våga och orka att ta med sig sina barn till ännu fler platser i samhället. Det är ju bara bra att fler vet och fler anpassar, säger han.

Kika på tillgänglighetsguiden!

Text: Nina Norén Foto: Privata